Românii se informează online, dar preferă să cumpere din magazin

05.08.2014

Românii se informează destul de des online şi sunt loiali faţă de branduri, mediul digital fiind cea mai utilizată sursă de informare în procesul de achiziţie a unui produs sau serviciu, însă preferă să plătească în numerar şi să cumpere din magazin, potrivit unui raport realizat de EY România.

Studiul arată că, în Romania 4 din 10 cumpărători sunt deja consumatori digitali, faţă de 6 din 10 la nivel global.

În plus, în ţara noastră din 10 consumatori digitali, doar 6 se informează online, dar cumpără din magazin, 3 cumpără online după ce s-a informat inclusiv din magazin, iar unul este hypertasker digital, adică este în principal interesat de caracteristicile tehnice şi de atitudinea socială şi etică a companiei producătoare a bunurilor/serviciilor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

Studiul mai arată că tineri se informează mai ales online în privinţa caracteristicilor, disponibilităţii şi preţului produselor şi serviciilor de care sunt interesaţi, potrivit studiului Experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali.

Loialitatea faţă de branduri

În plus, peste jumătate (53%) dintre respondenţi spun că sunt loiali faţă de brandul produselor analizate,  iar 42% faţă de brandul serviciilor analizate.

Pe de altă parte, 7% dintre consumatorii tineri afirmă că nu sunt deloc loiali brandurilor de produse, iar 15% dintre ei nu sunt deloc loiali brandurilor de servicii.

„Consumatorii sunt cei mai loiali faţă de furnizorii de servicii de telefonie mobilă şi servicii de internet (30%). De asemenea, sunt foarte loiali faţă de brandurile de automobile, îmbrăcăminte, produse alimentare şi servicii medicale. În zona celui mai redus ataşament faţă de brand se regăsesc împrumuturile bancare şi asigurările”, arată studiul EY.   

Cât contează garanţia şi calitatea produsului?

Cu toate că decizia de achiţionare este destul de des influenţată de brand, persoanele chestionate spun că sunt influenţaţi cel mai mult de garanţia şi calitatea produsului sau serviciului (32% în România, faţă de 27% la nivel global). După aceea, consumatorii iau în calcul preţul şi condiţiile de livrare (20% în România, faţă de 29% media globală).

În schimb, atunci când se află într-un magazin, factorii cei mai importanţi care contribuie la decizia de cumpărare sunt ofertele promoţionale (48%) şi disponibilitatea produselor sau serviciilor (38%).

„Asistenţa la cumpărare şi termenii de livrare sunt de asemenea factori relevanţi (26% din respondenţi au afirmat că au un impact foarte puternic în decizia lor de cumpărare), însă aspectul magazinului nu e un considerat ca factor notabil atunci când se ia decizia de cumpărare pentru produsele şi serviciile analizate”, potrivit specialiştilor EY.

Românii preferă plata în numerar

Când vine vorba de preferinţele de plată pentru produsele şi serviciile cumpărate, românii preferă plata în numerar (62%).

La nivel global două treimi dintre consumatori sunt acum consumatori digitali, adică utilizează mediul online în procesul de cumpărare. În Romania procentul este acum de numai 41%, însă pe măsură ce generaţia Y accesează niveluri de venituri superioare, acest tip de consumatori va “prelua” şi piaţa locală. Mai mult, hypertasker-ii digitali, consideraţi cumpărătorii viitorului, sunt cei mai sofisticaţi şi mai exigenţi dintre cumpărătorii digitali. De aceea, producătorii şi furnizorii de servicii din România încep să acorde atenţie mediului online, ca parte a unei abordări integrate omnichannel, atât din punctul de vedere al prezentării ofertei lor, cât şi al promovării,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.

 

Citiți și despre: