Sectorul construcțiilor de drumuri și autostrăzi, cel mai mare risc de insolvenţă

21.04.2015

Firmele din domeniul lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi au avut în anul 2013 o cifră de afaceri totală de 11,7 miliarde lei, în scădere cu 22%, comparativ cu anul anterior, conform situațiilor financiare publicate de Ministerul Finanțelor şi analzate de Coface.

Trebuie remarcat faptul că doar 282 de companii, reprezentând 15% din totalul firmelor active, înregistrează o cifră de afaceri anuală mai mare de 1 milion de euro și generează aproximativ 94% dintre veniturile întregului sector.

„Jumătate dintre companiile care activează în acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net pe parcursul anului 2013 comparativ cu anul anterior, iar 34% dintre companii au înregistrat o pierdere netă la sfârșitul anului 2013. În ciuda acestui fapt, rezultatul net consolidat la nivel sectorial a înregistrat o dinamică crescătoare, ceea ce indică faptul că profiturile mari s-au înregistrat, cu precădere, în rândul companiilor lideri din sector”, au explicat reprezentanţii Coface.

O politică dezinvestiţională masivă

În plus, companiile din sectorul analizat au înregistrat o politică dezinvestiţională masivă, pe fondul scăderii vânzărilor și perspectivelor modeste de relansare a proiectelor din construcții. Astfel, investițiile în activele fixe au scăzut cu 33%, principala cauză fiind diminuarea veniturilor cu 22%, pe fondul reducerii cheltuielilor publice în acest sector.

Mai mult decât atât, scăderea ponderii activelor fixe în totalul activelor, confirmă lipsa de de predictibiliate pe termen lung.

Modalitatea de finanțare a acestor investiții realizate de către companiile autohtone nu este una sustenabilă. Ponderea datoriilor pe termen scurt în total capitaluri împrumutate a crescut la peste 80%, iar gradul de acoperire al acestora prin trezoreria netă a scăzut la doar 13%.

Finanţare de la furnizori

Companiile din sectorul analizat au înregistrat o finanțare semnificativă de la furnizori, în condițiile în care durata medie de colectare a creanțelor a rămas la un nivel foarte ridicat, iar termenul mediu de plată al furnizorilor a crescut cu peste 3 luni.

Totodată, în contextul în care sectorul înregistrează o lichiditate foarte modestă, raportul între cheltuielile ajunse la maturitate și veniturile încasate fiind foarte apropiat de 1, domeniul poate fi expus unor șocuri ca urmare a scăderii veniturilor sau neîncasării creanțelor.

„Situaţia companiilor din acest sector confirmă dependența foarte ridicată de încasările creanțelor de la stat și nivelul cheltuielilor publice alocate pentru reluarea proiectelor de investiții. Cheltuielile publice în acest sector reprezintă principalul element catalizator în reluarea investițiilor, însă creșterea acestora în perioada imediat următoare este puțin probabilă, având în vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal. Scăderea veniturilor s-a regăsit imediat în diminuarea semnficativă a investițiilor, scăderea lichidității, extinderea termenelor de plată către furnizori și generarea unui număr record de insolvenţe. Astfel, sectorul construcțiilor de drumuri și autostrăzi a înregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolvențelor la numărul de firme active, peste 10% din valoarea totală a instrumentelor refuzate în economie, aproximativ 15% din totalul acțiunilor în instanță la nivel național și peste 10% din totalul datoriilor către bugetul de stat”, a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface România.

 

 

Citiți și despre: