Sfaturile medicilor: Atenţie la excesele alimentare de Crăciun!

22.12.2015

Sărbătorile de Crăciun se apropie cu paşi repezi, iar în fiecare casă se pregătesc mâncăruri tradiţionale menite să bucure oaspeţii şi membrii familiei. Acestea sunt foarte apreciate pentru savoarea lor, însă sunt greu de digerat, mai ales atunci când o „porţie” înseamnă o farfurie generos umplută. Becel a întrebat specialiştii cum ne putem bucura din plin de masa de Crăciun şi de spiritul de sărbătoare, fără a ne crea însă probleme de sănătate şi fără a adăuga kilograme în plus.

Piftia, cârnaţii, caltaboşul şi sarmalele nu lipsesc de pe mesele noastre, iar salatele cele mai pregătite sunt salata beouf şi salata de vinete. Cu câteva „trucuri” de preparare, dar şi cu puţină atenţie la porţia consumată şi la ordinea felurilor, masa de Crăciun poate fi un prilej de bucurie, evitând neajunsurile.

„Piftia este unul din preparatele care se serveşte la începutul festinului gastronomic ce marchează sărbătoarea Crăciunului şi care se poate transforma într-un preparat uşor, rămânând foarte gustos”, explică Gabriela Berechet, dr. ing. consultant în gastronomie şi tehnologii alimentare.

Conform acestuia, adăugând morcov, ceapă, ţelină şi pătrunjel rădăcină în timpul fierberii, alături de condimentele dorite, vom îmbogăţi mult gustul preparatului. Prin urmare, cantitatea de sare necesară va fi mult mai mică, făcând piftia potrivită chiar şi pentru cei care trebuie să mănânce mai puţin sărat. Pentru a degresa piftia cât mai bine, «supa» se strecoară printr-o sită căptuşită cu tifon, îmbibat în apă rece. Astfel, se separă atât particulele în suspensie, dar şi grăsimea.

Mai departe, servite cu mămăligă, ardei iute și smântână sau iaurt, sarmalele reprezintă felul principal al mesei de Crăciun.

„Proporţia dintre carne şi adaosuri trebuie să fie de o treime carne la două treimi adaosuri. Iar dacă obişnuiţi să înăbuşiţi ceapa, folosiți ulei sau margarină tartinabilă în loc de untură. În felul acesta echilibrăm puțin calitatea grăsimilor din preparat”, a mai spus consultantul în gastronomie.

Pentru salata beouf este bine să folosim o maioneză light şi să avem grijă la cantitatea de sare adaugată (murăturile din salată aduc destul de multă sare). Salata de vinete devine mult mai uşoară dacă adăugăm dovlecel fiert şi bine scurs, iar ceapa este mai întâi opărită un minut şi apoi tocată.

„Recomandarea mea este aceea de a combina plăcerile culinare cu activitatea fizică: fie că vorbim de o plimbare, dans, patinaj sau chiar schiat, vom urmări să creştem consumul de calorii, prevenind astfel acumularea de kilograme în exces, petrecându-ne timpul în mod plăcut, alături de cei dragi”, spune dr. Ciprian Constantin, şeful Departamentului de Diabet şi Nutriţie al Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Carol Davila”.

 

 

Citiți și despre: