Sistemul privind ajutoarele de minimis este mai responsabil, dar încă are capcane

15.01.2014

După eşecul din 2013, sistemul privind ajutoarele de minimis revine într-o variantă „mai responsabilă”, însă cu toate acestea, există încă multe „capcane” pentru aplicanţi. ”Varianta actuală a sistemului ajutoarelor de minimis pentru IMM-uri denotă mai multă responsabilitate atât în ceea ce priveşte selecţia firmelor beneficiare, cât şi direct referitor la aplicanţi. Faptul că se va face o selecţie după criterii foarte clare stimulează competitivitatea, iar cofinanţarea de 10% pe care trebuie să o asigure firmele aplicante le responsabilizează pe acestea să dezvolte proiecte viabile”, a declarat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pieţei de profil.

Ajutoarele de minimis vor putea fi accesate de către IMM-urile ce îndeplinesc o serie de condiții, printre care se numără o vechime de minimum un an, domeniu de activitate eligibile, precum și obținerea unui punctaj de minimum 60 dintr-un maxim de 100 de puncte.

Punctajul este împărţit în patru mari categorii: categoria de IMM (maximul de puncte îl obţin microintreprinderile); sectorul de activitate accesat (maximul de puncte se acordă pentru proiectele de producţie); numărul de locuri de muncă nou create prin proiect (maximul de 30 de puncte pentru 5 noi locuri de muncă; se acordă un plus de 5 puncte dacă unul dintre acestea este ocupat de un absolvent universitar promoţia 2013); locaţia proiectului (maximul de puncte pentru cele din mediul rural). Locurile de muncă nou create trebuie menţinute timp de minim 3 ani.

Depunerea proiectelor se va face online, sesiunea fiind deschisă timp de 10 zile, ulterior având loc evaluarea proiectelor, iar departajarea se va face în funcţie de punctaj.

„Noul sistem al ajutoarelor de minimis stimulează producţia, ceea ce constituie un lucru bun pentru economia românească; în acelaşi timp, se „premiază” angajarea absolvenţilor de învăţământ superior, iar acest lucru este din nou pozitiv, având în vedere rata mare a şomajului în rândul tinerilor sub 25 de ani. Dar pentru a fi eligibil unui proiect îi trebuie minim 60 de puncte, aşa încât crearea unui număr de 4-5 locuri de muncă este cumva implicit obligatorie pentru a putea cumula punctajul care să permită obţinerea fondurilor; aici pot să apară capcane pentru unele firme care- dorind atât de mult să primească ajutoarele – nu îşi realizează cum trebuie toate calculele, iar în final ar putea ieşi pe pierdere cu un astfel de proiect”, a precizat Mirela Şerban.

Ajutorul de minimis poate fi de maximum 100.000 euro pentru o firmă, iar finanţarea trebuie direcționată către activele prevăzute în proiect.

Reprezentantul R&M Audit a mai precizat că pentru a obţine ajutoare de minimis, întreprinderile trebuie să transmită către oficiile pentru IMM-uri mai multe documente, printre care se numără și planul de investiţii pentru care se solicită finanţarea.

 

Citiți și despre: