Tehnologia care stă în spatele mașinilor autonome

01.07.2018

În urma accidentului din Arizona, Uber a decis să oprească testele efectuate cu maşini autonome. De mulți ani oamenii visau să aibă maşini care se conduc singure iar în prezent, când acest vis a devenit realitatea, se pare că el vine cu o serie de probleme care nu puteau fi anticipate în urmă cu 10 sau 20 de ani. Însă pe lângă aceste dificultăţi, maşinile autonome, aşa cum sunt ele numite, reprezintă, fără îndoială, o inovaţie tehnologică fără precedent.

„Când Henry Ford a făcut mașini ieftine, oamenii s-au întrebat ce este în neregulă cu caii”, consideră șeful SpaceX și Tesla, Elon Musk. Acesta continuă: „Peste 20 de ani, a avea o mașină care nu este autonomă va fi asemănător cu a deține un cal”.

„Peste 20 de ani, a avea o mașină care nu este autonomă va fi asemănător cu a deține un cal” – Elon Musk

Aşadar, pare destul de probabil că astfel de maşini care se conduc singure vor „popula” întreaga lume, însă în acest moment ele au nevoie de o serie de îmbunătăţiri pentru a deveni din ce în ce mai sigure.

De-a lungul timpului, maşinile au început să fie din ce mai în mai „independente”. Conform site-lui 2025ad, Society of Automotive Engineers a stabilit şase niveluri de automatizare a maşinilor, de la Nivelul 0 la Nivelul 5.

Care sunt nivelurile automatizării în industria auto?

Nivelul 0

Condusul în întregime revine şoferului. Nu există niciun sistem care să intervină sau care să ajute persoane care conduce o maşină, aceasta fiind nevoită să fie întodeauna implicată. Şoferului i se oferă doar câteva atenţionări privind pericolele condusului.

Nivelul 1

Şoferul se ocupă aproape în totalitatea de condus şi doar în anumite situaţii este preluat controlul de către sistemul autonom. În principal, este vorba de frânarea automată sau accelerarea/decelerarea în situaţii critice. Aici pot fi incluse şi sistemele de menţinere a benzii, pentru situaţia în care persoana care conduce adoarme la volan, sau sistemul de autopilot adaptiv prin care maşina urmăreşte şi păstrează distanţa regulamentară faţă de o maşina care se află în faţa ei.

Nivelul 2

Şoferul poate prelua controlul maşinii simultan cu sistemul automat. Mai exact, persoana care conduce are posibilitatea să facă ce manevre doreşte, însă în caz de pericol maşina frânează singură, accelerează şi chiar poate opri pe dreapta.

Nivelul 3

Maşina autonomă poate prelua controlul direcţiei, acceleraţiei sau frânării sau poate avertiza şoferul asupra unui pericol, atenţionând-ul că trebuie să preia comanda maşinii.

La acest nivel, persoana care conduce nu mai este nevoită să fie atentă mereu la condus, însă trebuie să fie pregătită să preia controlul dacă autovehiculul îl atenţionează că este nevoie să facă acest lucru.

Nivelul 4

Autovehiculul poate controla independent de şofer anumite sisteme: direcţie, frână, acceleraţie, lumini, semnalizare, ştergătoare. De asemenea, maşina poate schimba banda de circulaţie singură, chiar şi direcţia.

La acest nivel de automatizare, şoferul poate pur şi simplu să lipsească. El nu trebuie nici să intervină în situaţii limită, nici să monitorizeze autovehiculul. Bineînţeles, acest lucru se poate întâmpla doar în situaţia în care maşina urmează un traseu dinainte stabilit.

Nivelul 5

La acest nivel, nu mai este necesară prezenţa conducătorului auto. Autovehiculul este 100% autonom. Maşina este capabilă să preia orice comandă chiar şi de la distanţă. În plus, autovehiculul poate să nu aibă nici volan şi nici pedale.

Percepția despre maşinile autonome

Problema este că milioane de şoferi din întreaga lume nu au încă încredere să cedeze unei maşini autonome controlul total şi, mai ales, a ceea ce poartă numele de inteligenţă artificială.

Milioane de şoferi din întreaga lume nu au încă încredere să cedeze unei maşini autonome controlul total

Capacitatea unei mașini de a se conduce singura stă în tehnologia care stă în spatele autovehiculelor autonome – un sistem complex de senzori şi camere video care sunt controlate de un software performant.

În cazul în care vă gândiţi că nişte senzori vă pot „controla” viaţa, trebuie să ştiţi că şi maşina pe care o conduceţi acum este dependentă de o serie de astfel de micro-controlere: ABS (sistem care eficientizează frâna), ESP-ul (sistemul de control al stabilității) sau pilotul automat care poate menţine o viteză constantă. Toate aceste sisteme automate sunt completate de o monitorizare a maşinii prin GPS.

S-a demonstrat în timp că programele software sunt mult mai eficiente decât oamenii în a sesiza diverse riscuri, de la o altă maşină sau un obiect pe stradă, până la prevenirea unui accident prin luarea celor mai bune măsuri.

Siguranţa maşinilor care se conduc singure

Chiar dacă oamenii nu au încredere în maşinile autonome, principalul avantaj al acestora este siguranţa, majoritatea accidentelor rutiere actuale fiind produse din cauza neatenţiei sau greşelilor făcute de şoferi.

Statisiticile arată că în fiecare an peste 1 milion de oameni îşi pierd viaţa în accidente rutiere, la nivel mondial

Inteligenţa artificială funcţionează la cei mai buni parametri întotdeauna: nu trebuie să doarmă, nu oboseşte, nu consumă alcool, nu vorbeşte la telefon, nu se ceartă cu şoţia sau iubita, nu aţipeşte la volan şi nu este furată de peisaj. În plus, cel mai important aspect este următorul: are reacţii mai bune şi mai rapide decât orice om care trăieşte în această lume.

Accidentul Uber din Arizona

Problema siguranţei a devenit, în special, un subiect global după ce în martie 2018 o maşină autonomă Uber a lovit mortal o femeie în statul american Arizona. Mai multe companii, printre care şi Uber, General Motors şi Toyota, au cerut licențe pentru ca maşinile autonome dezvoltate de către ei să poată circula pe străzile din Statele Unite.

Uber a primit această licentă în Arizona. Compania a început, în parteneriat cu Volvo, să testeze o astfel de maşină, însă un eveniment nefericit a avut loc: o femeie a fost lovită mortal de una dintre maşinile fără şofer.

Acest eveniment rutier a deschis atât discuţia privind siguranţa maşinilor autonome, cât şi privind reglementările din domeniu. Astfel, unii dintre congresmanii americani sunt de părere că ar trebui să existe legi separate privind maşinile fără şofer, în timp ce alţii spun că lumea nu este încă pregătită pentru autovehiculele care se conduc singure.

Accidentul maşinii autonome UBER a deschis atât discuţia privind siguranţa maşinilor autonome, cât şi privind reglementările din domeniu

Şi, chiar dacă concluzia la care au ajuns anchetatorii a fost că accidentul care a ucis femeia din Arizona nu ar fi putut fi prevenit de niciun şofer, Uber a decis să oprească testele efectuate cu maşini autonome.

 

 

Citiți și despre: