Tehnologia, cheia planificării transportului în București. Ce trebuie să facă autoritățile?

28.09.2016

Tehnologiile digitale reprezintă cheia planificării transportului în București, în condițiile în care, la ora actuală, Capitala este un oraș foarte aglomerat, marcat de nemulțumirile a tot mai mulți utilizatori ai mijloacelor de transport, spune Carmen Adamescu, EY România.

”Este un moment oportun de reformare a sistemelor și politicilor publice aferente. Ambuteiajele și sistemele de transport insuficient utilizate sunt, de asemenea, o provocare pe care factorii de decizie ar trebui să o abordeze frontal: punând utilizatorul în centrul soluției. Înțelegerea modului în care oamenii folosesc rețelele de transport este o parte importantă în dezvoltarea unor soluții durabile pe măsură ce comportamentele privind utilizarea mijloacelor de transport se schimbă”, se arată în raportul EY, All change, please: How shifting passenger behavior can improve mobility in cities.

Cum arată „călătorul viitorului”:

-este interconectat

-se așteaptă la o integrarea perfectă a opțiunilor de transport

-are un orar flexibil la locul de muncă și o „oră de vârf”

-consideră mersul cu bicicleta și mersul pe jos drept opțiuni viabile

-are o viziune personală asupra mobilității.

Tehnologia și conectivitatea digitală permit cetățenilor accesul la noi opțiuni de transport din afara infrastructurii existente. Astfel, legătura dintre alegerea modalității de deplasare, fie că este mersul pe stradă sau folosirea metroului în orice oraș important, și influența smartphone-urilor, a social media și a fluxurilor de informații în selectarea acestor opțiuni de către utilizatori este evidentă.

În anul 2014, aplicațiile de transport de pe smartphone-uri erau folosite de peste 70% dintre locuitorii Londrei, în timp ce în Sydney, peste 40 de milioane de cereri de informații de călătorie de pe dispozitive mobile erau înregistrate în fiecare lună.

„În orașe precum Bucureștiul, oamenii își folosesc aplicațiile de pe telefon pentru a obține un taxi, sau folosesc Uber în loc de taxi, sau utilizează Waze pentru a găsi și a optimiza ruta spre destinație, sau sunt membri ai unui grup de carpooling pe Facebook. Tehnologia digitală are o influență puternică asupra călătoriilor noastre zilnice prin oraș. În același timp, autoritățile publice ar putea valorifica avantajele tehnologiilor digitale pentru fluidizarea traficului, pentru a estima blocajele din trafic și de a oferi soluții alternative, pentru a planifica transportul public, semafoarele, de a da cetățenilor acces la informații în timp real despre opțiunile de mobilitate și program”, spune Carmen Adamescu, Partener în departamentul de Asistență în afaceri al EY România.

Conform ei, este logic faptul că, în planificarea unui sistem eficient de transport, factorii de decizie ar trebui să se asigure că infrastructura și comportamentul de lucru sunt corelate. Având la dispoziție, pe de-o parte, mai multe informații și o infrastructura digitală, indivizii sunt în măsură acum, mai mult ca niciodată, să definească o direcție de urmat privind mobilitatea în orașe.

Planificarea de sus în jos riscă să piardă această perspectivă. Prin urmare, este important ca punctul de plecare în definirea politicilor publice de transportul să se concentreze asupra utilizatorilor.

Acest lucru înseamnă mai mult decât a studia doar numărul de persoane care folosesc un anumit mijloc public de transport. În timp ce numărul de pasageri transportați de un mijloc de transport reflectă, fără îndoială, comportamentele indivizilor și opțiunile de mobilitate, acesta nu reprezintă în mod corespunzător noua „mobilitate personală”.

Trebuie luat în calcul și comportamentul uman, care este complex și poate fi contradictoriu.

„Politicile publice de planificare eficientă a transportului trebuie să răspundă la întrebarea: cum putem convinge oamenii să se comporte într-un mod dezirabil, din punct de vedere economic și social? De exemplu, cum ar fi să meargă cu trenul în loc să își folosească mașina, să utilizeze un sistem de bike-sharing sau carpooling? Într-o lume a hiper-conectivității, asta înseamnă pătrunderea pe canale digitale și sociale care au o influență tot mai mare asupra vieții cetățenilor. Politicile de transport urban trebuie privite în relație cu politica națională de transport, pentru a asigura o planificare coordonată și implementarea unor soluții digitale care să depășească granițele orașelor. Cu alte cuvinte, nu este suficient să avem doar orașe inteligente, ci și orașe conectate, prin asigurarea interoperabilității între sistemele urbane și interurbane, contribuind astfel la îmbunătățirea managementului de trafic, a mobilității, a proceselor de planificare a călătoriilor și la cooperarea între părțile implicate la nivel național și local”, spune Paul Ilău, Manager EY România.

 

 

Citiți și despre:

  • CONPET scrie istoria petrolului în RomâniaCONPET scrie istoria petrolului în România Compania este unul dintre cei mai importanți jucători strategici din industria petrolului. La începutul anului curent, societatea CONPET a aniversat 23 de ani de la înființare, dar primul transport de țiței, […]
  • Cum le urează europenii Crăciun Fericit celor dragi?Cum le urează europenii Crăciun Fericit celor dragi? O mare parte dintre europeni (41%) le transmit celor dragi urările de sărbători cu ajutorul apelurilor telefonice, arată un studiu al Samsung Techonomic. Cei mai mulți preferă să facă urări de sărbători prin […]
  • Goodyear a câștigat premiul pentru inovație pentru tehnologia IntelliMax GrooveGoodyear a câștigat premiul pentru inovație pentru tehnologia IntelliMax Groove Goodyear a câștigat un premiu pentru inovație pentru tehnologia IntelliMax Groove, destinată dezvoltării anvelopelor de camion și introdusă pe piață odată cu anvelopa FUELMAX S, ce are un nivel scăzut al […]
  • Noua SKODA Fabia, disponibilă și în RomâniaNoua SKODA Fabia, disponibilă și în România SKODA a lansat în România cea de-a treia generație Fabia, model care a debutat în premieră mondială la Salonul Auto Paris 2014. Noua SKODA Fabia se încadrează în clasa mică, îmbină caracterul practic cu […]
  • Noul Suzuki Vitara a obținut 5 stele la Euro NCAPNoul Suzuki Vitara a obținut 5 stele la Euro NCAP Noul Suzuki Vitara, disponibil și în România începând cu 1 aprilie, a fost recompensat cu 5 stele pentru performanțele excelente în materie de siguranță, la ultimele teste derulate de Euro NCAP. Cel mai nou […]