Retail

Tendințele dezvoltării retailului în România

01.08.2014

Magazinele se transformă în centre de experiență pentru clienți. Chiar dacă din ce în ce mai mulți consumatori români se îndreaptă spre comerțul online, supermarketurile și hipermarketurile rămân unități care înregistrează recorduri de clienți de la lună la lună. Unitățile se află într-o continuă schimbare, pentru a se ridica la nivelul așteptărilor clienților care le trec pragul, dar și pentru a reuși în tot acest timp să convingă consumatorii să cumpere mai mult, chiar și atunci când poate nu au nevoie de atât de multe produse. În ultimii ani însă, există câteva tendințe pe care cele mai multe dintre supermarketuri le implementează pentru o experiență cât mai plăcută a clienților.

Producători locali

Într-o perioadă în care cu toții am înțeles faptul că produsele din România sunt unele nu doar mai gustoase, dar de cele mai multe ori și mai benefice pentru sănătatea noastră, consumatorii se îndreaptă către produsele alimentare care provin de la micii producători. Tocmai de aceea, marile lanțuri de magazine au început nu doar să se aprovizioneze de la țărani cu fructe, legume și produse lactate proaspete, dar să le și dedice spații mari acestora.

Din ce în ce mai multe unități au zone speciale pentru produsele micilor producători români. Chiar dacă, de cele mai multe ori, fructele și legumele nu arată la fel de bine ca cele de peste hotare, oamenii preferă să se aprovizioneze cu ele, fiind convinși că la creșterea lor se folosește o cantitate mai mică de chimicale.

Produse bio

O altă zonă specială deschisă în unități este cea dedicată produselor bio. În ciuda faptului că prețurile sunt, uneori, chiar duble față de produsele care nu sunt unele marcate ca fiind bio, cererea din partea clienților este în creștere. Motivul este simplu: într-o piață în care cele mai multe din produsele alimentare și nu numai au aditivi periculoși pentru sănătate organismului pe termen lung, clienții realizează faptul că o investiție mai ridicată garantează și o o calitate pe măsură.

Odată ce consumatorii devin mai informați cu privire la ce consumă, pretențiile lor cresc și privind detaliile în legătură cu proveniența mâncării pe care o cumpără. Nenumăratele probleme ieșite la iveală în ultima perioadă ale marilor producători au avut drept efect întoarcerea consumatorilor la mâncarea organică, spre “cumpărături etice”.

Unele lanțuri de magazine de peste granițe au dezvoltat conceptul și mai mult și nu oferă clienților doar zone speciale cu astfel de produse, dar au ajuns să deschidă unități speciale. Un exemplu este Whole Foods Market Londra, un supermarket dedicat alimentelor organice și naturale, situat pe High Street Kensington. Cu o suprafață de 80.000 de metri pătrați, acesta este cel mai mare supermarket dedicat integral produselor bio din Europa.

Promoții

Reducerile și promoțiile în unitățile de tip supermarket și hipermarket au existat dintotdeauna. Bugetele consumatorilor sunt încă afectate de criza economică sau clienții și-au dat seama că scoteau o sumă de bani prea mare din buzunar pentru produse care nu le aduceau o satisfacție la același nivel. Din aceste motive, consumatorii sunt mult mai atenți la ceea ce cumpără și se informează mult mai temeinic înainte să achiziționeze ceva scump.

Și vânzările, de produse alimentare sau cele consumabile, au fost afectate, comportamentul clienților fiind modificat. Oamenii au început să achiziționeze produse mai ieftine, să fie atenți și la rafturile care nu sunt la nivelul privirii lor sau să caute zonele cu promoții active la orice produs dorit. Cel mai grav sunt afectate companiile, care se bazau până acum pe fidelizarea consumatorilor față de brand, și nu pe a oferi prețul ce mai bun la o calitate cât mai ridicată.

Mărca proprie

Toate lanțurile mari de supermarketuri au lansat, mai devreme sau mai târziu, propriile mărci de produse. Cu prețuri mult mai mici, acestea au devenit rapid unele dintre preferatele clienților care au încredere în unitățile vizitate. Nici nu este de mirare, având în vedere că produsele sunt unele calitative, cum lanțurile de magazine sunt direct responsabile de calitatea acestora, dacă produsele nu s-ar ridica la așteptările clienților, oamenii ar începe să le evite, deci unitățile nu ar pierde doar clienții propriilor mărci, dar și clienții magazinelor.

Personalitate

Poate cea mai importantă tendință în retail este faptul că fiecare companie a început să ofere o experiență complexă clienților și nu doar un alt loc de unde își pot face cumpărăturile necesare.

Unele companii sunt cunoscute pentru evenimentele speciale pe care le organizează în mod frecvent în unitățile lor, alții s-au poziționat pe piață ca fiind cei cu produse mereu proaspete și cu prețuri bune, există de asemenea companii care s-au extins atât de mult încât în orice cartier din marile orașe există cel puțin un magazin al companiei sau altele care oferă mâncare gătită, la prețuri modeste. Pe scurt, fiecare retailer are o “personalitate” și pentru a fideliza clienții oferă nu doar produsele necesare, ci și o experiență aparte, care de multe ori contează mai mult decât diferența de preț.