Tinerii români ar prefera să fie antreprenori, nu manageri

17.12.2014

O mare parte dintre tinerii români ar prefera să fie antreprenori și nu manageri într-o companie, astfel, potrivit studiului „Barometrul educației și culturii antreprenoriale în rândul tinerilor”, realizat de EY România, arată că 52% dintre studenții chestionaţi vor să înceapă propria afacere în următorii doi ani, iar 57% ar prefera să fie antreprenori și nu manageri. Totodată, 56% dintre aceştia consideră oportun să devină antreprenori după acumularea de experiență profesională.

În plus, majoritatea respondenților consideră viziunea ca fiind cea mai importantă calitate a unui antreprenor de succes, urmată de motivație, pasiune și capacitatea de a inova.

“Dacă în studiul nostru Barometrul antreprenoriatului românesc chestionarul este adresat antreprenorilor, în studiul de față cei care ne-au răspuns au fost tinerii studenți. Răspunsurile lor dovedesc că interesul pentru această opțiune de carieră este foarte mare, ceea ce nu poate fi decât o motivație în plus pentru sprijinirea dezvoltării unui ecosistem antreprenorial, astfel încât tinerii să aibă acces la educație specifică, cele mai bune capabilități de cercetare, rețele de oameni de afaceri, instrumente de finanțare și programe care să le dezvolte abilitățile antreprenoriale,” a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

Studiul mai arată că 97% dintre tinerii respondenți sunt dispuși să muncească din greu pentru a obține ceea ce își doresc, în timp ce 86% sunt dispuși să își asume riscuri în acest sens.

Legat de educația antreprenorială, 38% dintre studenți spun că pregătirea antreprenorială s-a îmbunătățit într-o oarecare măsură în ultimul an, iar 48% dintre ei au luat contact cu profesioniști din domeniul studiat în cadrul universității. În schimb, 44% dintre cei intervievați spun că universitatea pe care o urmează îi pregătește într-o măsură medie pentru a deveni antreprenori.

„Cele mai importante trei măsuri care ar susține universitatea în dezvoltarea spiritului antreprenorial în percepția studenților ar fi: simulări de tipul creează și administrează propria afacere, stagii de practică în companii antreprenoriale și cursuri de educație antreprenorială”, se precizează în studiul citat.

Cele mai importante motive pentru a începe propria afacere

În plus, cele mai importante trei motive pentru a începe propria afacere sunt considerate împlinirea aspirațiilor prin punerea în practică a propriilor idei, independența și capacitatea de a fi propriul șef, precum și perspectiva realizării de venituri din antreprenoriat. Legat de cele mai importante trei obstacole pentru a începe propria afacere, studenții menționează lipsa capitalului de început, teama de eșec și situația economică incertă.

Raportul EY România mai arată că cei mai importanți factori ai succesului în afaceri sunt reprezentante de ideea afacerii, calitatea planului de afaceri și calitatea rețelei de contacte de business.

Cei mai cunoscuţi antreprenori

Cea mai mare notorietate ca antreprenor o deține, printre studenţii intervievaţi,  Ion Țiriac. Aceste este urmat de Marius Ghenea și de Dragoș Anastasiu.  În cazul antreprenorilor străini, Steve Jobs este devansat ca notorietate de Bill Gates în rândul tinerilor români.

“Iniţiativa poate fi considerată cel mai eficient catalizator al progresului, iar expresia acesteia în mediul economic actual este reprezentată de către spiritul antreprenorial. Continuând această logică, importanţa şi impactul antreprenoriatului asupra societăţii contemporane devin evidente pentru oricine observă faptul că societăţile mici şi mijlocii, rezultat indiscutabil al fenomenului antreprenorial, reprezintă unul dintre motoarele esenţiale ale economiei mondiale”, a declarat Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Prorector al Academiei de Studii Economice București.

Raportul a fost realizat în parteneriat cu Academia de Studii Economice din București şi se bazează pe răspunsurile a 765 studenți.

Citiți și despre: