Transportul rutier de mărfuri, principalul contributor la exportul de servicii al României

15.03.2018

Transportul rutier de mărfuri a fost în 2017 principalul contributor la exportul de servicii al României, peste întreaga ramură de servicii telecom și IT. În aceste condiţii, UNTRR solicită autorităților române soluții viabile de dezvoltarea durabilă a industriei de transport rutier.

Aproape un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri, fiind principala ramură contributoare la exportul de servicii, arată datele Băncii Naționale a României, analizate de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

În 2017, transportul rutier de mărfuri a contribuit cu 4,75 miliarde euro la exportul de servicii al României, în condițiile în care transportul aerian a reprezentat 758 milioane euro, transportul maritim –  167 milioane euro, transportul feroviar – 122 milioane euro, alte servicii auxiliare de transport – 93 milioane euro.

În analiza principalelor ramuri contributoare la exportul de servicii, serviciile de transport au totalizat 6,1 miliarde euro, de 1,5 ori mai mult decât serviciile de telecom, informatice și informaționale (3,9 miliarde euro). Defalcat, cu 4,75 miliarde euro, serviciile de transport rutier de mărfuri au avut o contribuție cu 22% mai mare decât întreaga ramură de servicii telecom și IT la exportul de servicii al României.

Având în vedere contribuția importantă a transporturilor rutiere la economia României, UNTRR solicită Președinției, Guvernului și Parlamentului României soluții viabile care să asigure menținerea competitivității și continuarea dezvoltării industriei de transport rutier din România, prin adresarea cu prioritate a problemelor urgente cu care se confruntă companiile românești de transport rutier:

– Recunoașterea actualei crize a șoferilor profesioniști ca fiind o prioritate națională și alocarea de fonduri europene pentru creșterea angajării în sectorul transporturilor rutiere, concomitent cu armonizarea legislației românești cu prevederile legislației europene, favorabile angajării tinerilor de 18 ani ca șoferi profesioniști și de asemenea, recrutării de șoferi din afara UE, respectiv.

– Facilitarea angajării tinerilor români de la 18 ani ca șoferi profesioniști de transport internațional și în acest scop – stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE prin modificarea legislației naționale, urmând modelul altor State Membre care deja formează șoferi profesioniști de la 18 ani.  De asemenea, este necesară adoptarea unui program de calificare profesională la standarde europene pentru asigurarea unei formări riguroase a tinerilor de la 18 ani, care va contribui la siguranța rutieră.

– Stabilirea cadrului necesar angajării la companii românești de transport rutier a șoferilor profesioniști din afara UE, pentru adresarea lipsei acute de forță de muncă calificată cu care se confruntă companiile românești de transport rutier la ora actuală.

– Implementarea unei noi scheme de rambursare a accizei suplimentare, după ce prețul motorinei a crescut cu peste 1 leu/litru față de luna august 2017, ultima lună înainte de majorarea accizei la carburanți.

– Acțiunea fermă a autorităților române pentru excluderea transporturilor rutiere din cadrul de aplicare al Directivei Detașării Lucrătorilor, ale cărei interpretări protecționiste în Statele vest-europene au condus la impunerea salariilor minime din aceste țări transportatorilor români, pentru transporturile rutiere internaționale operate de șoferii lor pe teritoriul acestora.

– Sprijin și o intervenție urgentă pentru reducerea perioadei nejustificat de lungi de înmatriculare a autovehiculelor comerciale în România, afectând activitatea transportatorilor rutieri pentru care autovehiculele comerciale reprezintă principalele mijloace de producție.

 

 

 

Citiți și despre: