Tranzacţiile online – o ţintă din ce în ce mai tentantă pentru infractorii cibernetici

01.11.2013

Aproximativ 38% dintre persoanele care foloses servicii de poşta electronică au primit e-mailuri false, care păreau a fi fost trimise de bănci. Infractorii se folosesc adesea de notificări false din partea băncilor pentru a înşela utilizatorii să îşi divulge datele bancare şi să le ofere acces la banii din cont, arată un studiul realizat de Kaspersky Lab, împreună cu B2B International.

Serviciile pentru tranzacţii online (sisteme de e-payment, e-banking şi magazine online) au devenit acum o parte intrinsecă a vieţii moderne pentru mulţi utilizatori. Studiul B2B International relevă că 95% dintre respondenţi au făcut cumpărături online, 91% au folosit servicii bancare online şi 74% au făcut plăţi online. Această tendinţă nu avea cum să fie ignorată de către infractori”, spun reprezentanţii Kaspersky Lab, într-un comunicat de presă. Potrivit studiului, 38% dintre utilizatori au primit e-mailuri false ce păreau a veni din partea unei bănci, în timp ce 11% dintre respondenţi au semnalat mesaje suspecte din partea unui magazin online.

În plus, 11% dintre cei intervievaţi au fost redirecţionaţi automat, cel puţin o dată, către un site suspect care le cerea să îşi introducă datele contului bancar, în timp ce aproape 4% dintre respondenţi au recunoscut că şi-au introdus datele bancare pe site-uri suspecte.

Toate acestea reprezintă exemple de activităţi ale infractorilor cibernetici angrenaţi în tentative de phishing, unul dintre numeroasele tipuri de atacuri periculoase care au ca ţintă informaţii financiare confidenţiale importante: numărul cardului de credit, datele de înregistrare şi parolele conturilor bancare online”, au mai spus specialiştii Kaspersky Lab

Deşi mulţi utilizatori precauţi şi cu experienţă probabil recunosc majoritatea tentativelor de phishing, de multe ori aceste atacuri îşi ating ţinta. Aproape 3% dintre respondenţi au declarat că şi-au pierdut banii din cauza infractorilor cibernetici. Din punct de vedere statistic, 3% reprezintă un procent relativ mic, însă ţinând cont de faptul că numărul de utilizatori afectaţi anual este foarte mare, chiar şi o rată de succes mică poate cauza pierderea unor sume mari de bani.

Conform studiului The Evolution of Phishing Attacks 2011-2013, realizat de Kaspersky Lab în primăvara anului 2013, printre utilizatorii serviciului cloud Kaspersky Security Network, 21% dintre atacurile de phishing care au avut loc în perioada aprilie 2012 – mai 2013, au implicat pagini false ale băncilor şi ale altor organizaţii financiare.

Cifrele detaliate arată că 7,5 milioane de utilizatori sunt afectaţi de tentativele de phishing pe parcursul unui singur an la nivel mondial.

Citiți și despre: