Tu cu ce agenţie de turism mergi în vacanţă? Provocările din turismul românesc

03.07.2018

Sezonul estival din acest an se anunţă a fi cel mai bun din ultimii ani, însă pe lângă numărul mare de turişti, de aglomeraţia de pe litoral românesc, de creşterea calităţii serviciilor hoteliere, turismul din România se confruntă cu o serie de provocări. Câteva sute de agentii de turism și turoperatori şi-au închis porţile în ultimii cinci ani, iar turiştii se pot trezi şi în 2018 fără bani şi vacanţe, pentru că varianta înfiinţării unui fond special pentru astfel de situaţii a rămas doar la nivel de propunere, potrivit unei analize KeysFin.

„Atunci când vă cumpăraţi bilete pentru vacanţă, fie că e vorba de concediul de vară sau doar de un city break, informaţi-vă cu mare atenţie despre firma de turism cu care semnaţi contractul. A verifica dacă firma respectivă prezinta risc de intrare în insolvenţă sau chiar direct în faliment constituie o primă măsură de asigurare a vacanței pe care o asteptati cu nerăbdare și pe care urmează să o plătiți”, spun analiştii KeysFin..

Nu mai puţin de 408 agentii de turism și turoperatori şi-au închis porţile în 2016 si 2017, iar cazul recent al firmei Terra Tourism e un prim semnal de alarmă în 2018.

,,Cele mai multe companii care si-au inchis porțile prezentau o vulnerabilitate financiară ridicată. În cele mai multe cazuri, planurile de business nu au ținut cont de realitățile pieței, de dinamica încasărilor și obligațiile de plată.  Astfel că, supraestimându-și business-ul, mulți au intrat în blocaj financiar”, au explicat analiștii de la KeysFin.

Sezonalitatea deţine un rol semnificativ în dinamica financiară a agențiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiază de resursele financiare care să le permită să reziste provocărilor economice, creditarea, de exemplu, fiind încă la un nivel extrem de redus în acest sector, cele mai multe reușesc cu greu să reziste concurenței acerbe făcute de marii jucători din piață.

“La nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv. Profitabilitatea sectorului este estimată să ajungă în acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu față de acum şapte ani”, spun analiştii de la KeysFin.

Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cheltuielile cu personalul care au crescut cu aproximativ 50% in ultimii cinci ani, insa aceasta crestere s-a reflectat pozitiv în rezultatul net – acesta a avansat de la 21.3 milioane lei în 2012 la 163,2 milioane lei, valoarea estimata pentru anul 2017.

Cele mai mari agenţii de turism

Analiza mai arată că cea mai profitabilă firmă în a fost Charter Broker SRL, care a raportat un profit net de 6,38 milioane de lei, urmată de Business Travel Turism SRL (5,68 mil. lei), Happy Tour SRL (5,61 mil. lei), Touring EuropaBus Romania SRL (4,87 mil. lei) şi Prestige Tours International SRL (4,59 mil. lei).

În top 10 cele mai profitabile agenţii din turism s-au mai clasat Travel Time D&R SRL, Christian 76 Tour SRL, Creative Eye SRL, Masiro Travel SRL şi Paralela 45 Turism SRL.

Falimentul agenţiilor

În urma falimentelor agenţiilor de turism din ultimii ani, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a inițiat un proiect de act normativ prin care propunea înființarea unui Fond Naţional de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice. Fondul ar fi urmat să acopere sumele necesare pentru despăgubirea turiştilor în cazul în care agențiile de turism de la care au contractat servicii ajung în imposibilitatea de a-şi onora serviciile, în urma insolvenței sau a falimentului.

Iniţiativa nu s-a concretizat însă, după cum nu s-a transpus în legislaţia naţională nici Directiva Europeană 2302/2015, care garantează pachetele de servicii turistice achiziţionate de persoanele fizice, obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2018 în toate statele membre ale Uniunii Europene.

 

 

 

 

Citiți și despre: