Vânzările de autovehicule electrice în România, în creștere

01.01.2018

Statul intenționează să finanțeze achiziția a peste 100.000 de autovehicule electrice până în 2020. Mașinile electrice sunt autovehicule propulsate de un motor electric, alimentat de la o sursă de acumulare, care are emisii zero. Astfel, deoarece acest tip de autovehicule nu elimină noxe în aer, sunt preferate în lupta pentru protejarea mediului înconjurător.

Totodată, mașinile electrice sunt recomandate datorită economiei de resurse financiare importante – taxele și impozitele plătite pentru acestea sunt mai mici, unele locuri de parcare sunt gratuite și nu au multe componente supuse uzurii care trebuie schimbate periodic.

Deși prezintă o serie de avantaje evidente, aceste autovehicule vin și cu o serie de dezavantaje, precum prețul de achiziție mai mare decât al autoturismelor pe combustie, au o autonomie scăzută și există puține stații de încărcare a acestora în țara noastră. Deocamdată principala slăbiciune a mașinilor electrice sunt distanțele mari, însă pentru oraș aceste autovehicule sunt ideale.

Prețul – un dezavantaj major

La nivel mondial sunt în circulație peste două milioane de autovehicule electrice, numărul lor fiind în continuă creștere, în timp ce în România această revoluție a transportului electric este abia la început.

Însă, cum unul dintre dezavantajele majore ale acestor autovehicule este prețul foarte mare, înlocuirea mașinilor pe combustibili fosili cu vehicule electrice este un proces greoi în țara noastră, având mai ales în vedere că achiziționarea unei astfel de mașini este dificilă pentru un cetățean de rând dintr-o țară unde salariul mediu este de 500 de euro.

Cele mai răspândite modele electrice sunt Renaul Zoe (30.000 de euro), BMW, Tesla, Volkswagen, Nissan

În consecință, statul român încearcă să faciliteze accesul cetățenilor la achiziționarea de mașini electrice prin intermediul programului guvernamental Rabla Plus – subvenționarea cu 10.000 de euro a celor care doresc să cumpere mașini electrice.

Prin intermediul acestui program, Statul intenționează să finanțeze achiziția a peste 100.000 de autovehicule electrice până în 2020.

Stațiile de încărcare din România

Cel mai mare dezavantaj al mașinilor electrice este autonomia scăzută, de aproximativ 150-200 km, urmată de numărul foarte mic de stații de alimentare existente în România.

În prezent, în țara noastră există aproximativ 100 de stații de încărcare a autovehiculelor electrice. Majoritatea acestora oferă încărcarea gratuită, fiind însă și stații construite de firme private, unde alimentarea este contra cost, dar prețul pentru un plin este mult mai mic decât la alimentarea cu carburanți tradiționali.

Stații de încărcare a bateriilor mașinilor electrice sunt prezente în România oriunde există și companiile Autoklass, Taverna Sârbului, Romstal, precum și în parcările supermarket-urilor Kaufland și Lidl.

Există două tipuri de stații de alimentare a autovehiculelor electrice: stații normale – timpul de încărcare se ridică la câteva ore – și stații de încărcare rapidă – timpul de încărcare este de aproximativ 60 de minute.

Există două tipuri de stații de alimentare a autovehiculelor electrice: stații normale – unde timpul de încărcare se ridică la câteva ore – și stații de încărcare rapidă (fast charge), unde timpul de încărcare este de aproximativ 60 de minute, 80% din baterie încărcându-se în 20-30 de minute.

Cele câteva stații de încărcare rapidă disponibile în țara noastră se găsesc în orașele Sibiu, Deva, Pitești, Cluj Napoca, Timișoara și București.

Toate opțiunile de confort dintr-o mașină, precum aerul condiționat, căldura, încărcarea telefonului mobil și chiar condusul agresiv consumă din autonomia mașinilor electrice. Astfel că dacă se întâmplă să rămâi fără baterie, până ajungi la cea mai apropiată stație de încărcare soluția este urcarea mașinii pe o platformă.

Crește cererea de mașini electrice

În primele 11 luni ale anului 2017, parcul auto din România a crescut cu 2.365 de autovehicule electrice noi – hibride și 100% electrice – conform statisticilor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), rezultate cu 125,8% în creștere față de aceeași perioadă a anului 2016.

În 2017 au fost vândute, în România, 377 de mașini electrice 100% și 1.979 de mașini hibrid, conform statisticilor APIA

Cele mai comercializate mărci auto electrice au fost BMW (131 de unități), Mercedes-Benz (60 unități), Volkswagen (52 unități), Renault (51 unități), Mitsubishi (26 unități), Audi (14), Porsche (11), Volvo (9) și Kia (7). În schimb, mașinile hibrid vândute în această perioadă au fost Toyota (1.771 unități), Lexus (140), Kia (22) și Mercedes-Benz (o unitate).

Astfel, cu toate că 2017 a fost un an foarte bun pentru constructorii de automobile în general, anul 2018 se pare a fi mult mai interesant. În plus, noul an se anunța a fi foarte important și pentru mașinile electrice și hibrid.

La nivel european, pentru 2021 sunt programate să intre în vigoare norme stricte de poluare. Drept urmare, Volvo intenționează să renunțe la motoarele diesel în următorii ani. De asemenea, BMW pregătește variante de motorizare electrică pentru toate modelele sale, iar Volkswagen estimează creștere vânzărilor de mașini electrice.

 

 

 

Citiți și despre: