Veniturile industriilor culturale și creative din UE depăşesc 500 miliarde euro

04.12.2014

Industriile culturale și creative deţin un rol esențial în redresarea Europei, în condiţiile în care oferă 7 milioane de locuri de muncă, iar veniturile acestora ajung la peste 500 de miliarde de euro, conform studiului EY – Creating Growth – Measuring Cultural and Creative Markets in the EU.

Astfel, aceste industrii se plasează în top trei angajatori din Europa, imediat după construcții și serviciile din alimentație și băuturi, având şi un procent important (19,1%) de angajaţi sub 30 de ani.

„Nu se poate pune la îndoială contribuția esențială a culturii și creativității la definirea identității europene. Iar acest studiu subliniază, într-un mod strălucit, că acestea sunt la fel de importante și pentru economia europeană. Conform studiului nostru, industriile culturale și creative asigură în Uniunea Europeană un număr de locuri de muncă de 2,5 ori mai mare decât producătorii auto iar sectorul artelor vizuale angajează mai mulți oameni decât industria telecomunicațiilor „, a declarat Bogdan Ion, Country Managing  Partner, EY România.

Domeniile cu cele mai mari venituri

Raportul EY a vizat 11 piețe culturale și creative europene: cărți, ziare și reviste, muzică, arte interpretative, arte vizuale, televiziune, film, radio, jocuri video, arhitectura și publicitate. Acesta este primul studiu care analizează în detaliu industria de cultură și creativitate din statele europene.

Domeniile de activitate cu cele mai mari venituri în anul 2012 au fost artele vizuale (127 miliarde de euro), publicitatea (93 miliarde de euro) și televiziunea (90 miliarde Euro). Acestea au generat mai mult de jumătate din veniturile industriilor culturale și creative, în timp ce editurile – de ziare, reviste și cărți – au avut un venit total de 107 miliarde de euro.

De asemenea, cele mai multe locuri de muncă au fost generate tot de artele vizuale: artele spectacolului și industria muzicală, acestea cumulând circa jumătate din cele 7 milioane de locuri de muncă generate la nivelul UE în 2012.

„Industriile culturale și creative sunt bine poziționate în centrul economiei digitale. Fiind o sursă de inovare și de creativitate, au depășit provocările noilor media și au crescut utilizarea cross-media”, se precizează în studiul citat.

Consumul online de bunuri culturale

Astfel, 70% din timpul pe care utilizatorii îl petrec în medie pe o tabletă este dedicat consumului de bunuri culturale, iar în perioada 2001 – 2011, veniturile provenite de pe piața digitală au generat venituri suplimentare de peste 30 de miliarde de euro în toate sectoarele culturale.

Pentru muzica înregistrată, avansul digitalului a însemnat o creștere a vânzărilor de 109% între 2009 și 2013, pentru cărți, dezvoltarea de noi servicii, cum ar fi cărțile digitale, a generat o creștere anuală de 12% a veniturilor on-line pentru publicitate, iar utilizarea imprimării 3D a avut impact în arhitectură. De asemenea, presa a înregistrat povești de succes precum cea a revistei de știri săptămânale Der Spiegel care are 5,6 milioane de vizitatori unici pe lună în ediția web, iar industria filmului este mult mai dinamică odată cu noile tehnologii digitale și 3D, în timp ce radioul a devenit o multiplatformă media. În plus, „coloana vertebrală” a prezenței industriei culturale pe piața digitală rămâne sectorul jocurilor.

„Pe măsură ce dispozitivele mobile devin tot mai performante și ușor de utilizat, europenii își schimbă comportamentul de consum și inclusiv modul în care accesează informațiile din mass-media și pe cele culturale. Peste 50 milioane de europeni accesează mediul online de pe tablete iar 68% dețin un telefon mobil cu acces la internet – față de 46% din 2010”, explică specialiştii EY. 

Catalizatori pentru alte industrii

Totodată, sectoarele creative și culturale sunt catalizatori puternici pentru alte industrii vitale, în Europa, de exemplu, planurile de vacanță ale unuia din trei turiști fiind făcute în funcție de atracțiile culturale din zona vizată. Astfel, doar în Franța, turismul cultural a generat venituri de 18 miliarde de euro în 2011, adică 35% din opțiunile de consum turistic.

„Cultura reprezintă, de asemenea, o cheie de boltă în inovația digitală. Multe dintre aplicațiile dezvoltate de companiile digitale sunt create în jurul unor lucrări culturale, a distribuției acestora, sau a recunoașterii lor. În schimb, aceste aplicații accelerează inovarea în industriile creative și culturale. Pe de altă parte, disponibilitatea unor produse culturale și creative în format digital a accelerat difuzarea terminalelor electronice în rândul consumatorilor”, au afirmat autorii raportului.

Consumatorii din Uniunea Europeană s-au obișnuit să asculte muzică, să se pună la curent cu ce se prezintă la TV sau radio sau să joace jocuri folosind terminalele lor mobile. Când își folosesc tableta, petrec în medie 70% din timp ”consumând” lucrări creative, iar în cazul smartphone-ului, 50% din timp este folosit nu pentru a vorbi la telefon, ci pentru a juca diverse jocuri, a urmări filmulețe, a asculta muzică sau a naviga pe internet.

Citiți și despre: