Finante

Cele mai mari greșeli în mediul de afaceri

01.09.2015

Deciziile neinspirate au loc și în cadrul companiilor multinaționale. Se spune că greșelile sunt inevitabile și că atâta timp cât cineva învață din acestea ele vor avea un rezultat pozitiv pe termen lung, chiar dacă pe moment situația pare cu adevărat dezastruoasă și deloc favorabilă.

Oamenii de afaceri au învățat faptul că pentru a reduce numărul pașilor greșiți este nevoie în primul rând de un plan foarte bine întocmit, indiferent de proiectul în care sunt implicați. Acest plan, detaliat în funcție de activitățile necesare ce urmează a fi realizate, include și managementul riscului. În funcție de cât de mare este procentul de eșec, există acțiuni clare ce trebuie finalizate pentru a elimina situațiile de risc sau a le diminua, în funcție de situație.

Cu toate acestea, deciziile greșite nu ocolesc nici companiile internaționale, iar dovadă a acestui lucru stau greșelile care au condus la pierderi semnificative de bani, de imagine sau de cotă de piață, după caz.

Trecut versus prezent 

Atunci când un start-up solicită finanțare sau este scos la vânzare, companiile mari analizează situația în funcție de rezultatele de până în prezent ale societăților mici. Excepții există însă, dovada acestui lucru este anul 1999, care va rămâne cu siguranță unul considerat nefast pentru compania Excite. La acea vreme Google a decis să ofere societății motorul de căutare în schimbul a un milion de dolari. Sergy Brin și Larry Page, cei care dețineau compania Excite la acea vreme, au oferit doar 750.000 de dolari pentru tranzacție, iar oficialii Google au refuzat, continuând să se dezvolte, iar motorul de căutare a devenit în prezent sinonim cu Internetul.

O altă decizie greșită a fost cea realizată de conducerea Kodak. Se întâmpla în anul 1976 când un angajat al societății a creat primul aparat foto digital din lume, doar că managementul de la acea vreme nu a considerat de viitor această idee. 

Henry Ross Perot a fost unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din Statele Unite ale Americii, cu acțiuni în diferite companii. În anul 1949, Bill Gates, în vârstă de doar 23 de ani la acea vreme, i-a propus lui Perot să îi cumpere afacerea și să-l ajute la dezvoltarea ei, doar că omul de afaceri a refuzat să investească 40 de milioane de dolari. Nivelul la care a ajuns acum Microsoft, pe baza ideilor lui Bill Gates, demonstrează faptul că investiția din trecut ar fi fost una mai mult decât prielnică.

Nici lumea artiștilor nu este ocolită de greșeli de amploare. La începutul anului 1962, casa de discuri Decca a refuzat în cadrul unei audiții de profil grupul The Beatles, pe motiv că instrumentele la care cântă erau deja vechi.

Tehnologie și inovație

Unul dintre domeniile în care greșelile sunt inevitabile este cel al tehnologiei. Viteaza informațiilor, rapiditatea schimbării sunt doar câteva dintre motivele pentru care acționarii importanți de la companiile de profil iau uneori decizii devastatoare. Cu toate acestea însă, nu multe sunt momentele care vor rămâne în istorie.

Apple este considerată una dintre cele mai valoroase și apreciate companii din lume, dar greșeli au existat și asta destul de curând. După lansarea terminalului iPhone 4 mai mulți fani au postat online clipuri în care telefonul pierdea semnalul fără a avea motive serioase. Șeful Apple de la acea vreme, vestitul Steve Jobs, a anunțat sec fanii că nu-l folosesc corespunzător, mai exact telefonul nu trebuie ținut cu toată palma pentru a fi folosit. Ulterior, acesta și-a cerut scuze, în cadrul unei conferințe publice a inclus în prezentare o imagine pe care scria “Nu suntem perfecți”.

Nici directorul Hewlett-Packard, Mark Hurd, nu a scăpat de momente stânjenitoare. Acestea au fost cauzate de angajarea pe postul de marketing a unei foste actrițe ce juca în filme pentru adulți, Jodie Fisher. Mai mult decât atât, Hurd a aprobat plata unor bonusuri în valoare de 75.000 de dolari către aceasta, iar mai mulți acționari au dat în judecată conducerea HP pe motiv că imaginea gigantului a fost grav afectată de aceste decizii.

De departe însă, compania IT care a reușit să facă cele mai multe greșeli este Google. Gigantul a lansat multe servicii în care s-a investit foarte mult, dar care nu au fost primite cu brațele deschise de utilizatori. Cel mai recent exemplu este Buzz, o rețea de socializare care nu doar că a fost privită cu scepticism de utilizatori, dar a devenit o sursă de supărare pentru aceștia, mai ales atunci când serviciul a avut grave probleme de securitate, pentru care Google a plătit 8.5 milioane de dolari.

Top cinci greșeli ale anului 2014

Anul trecut a fost unul ce a marcat revenirea multor sectoare de activitate, dar și pași greșiți realizați de companii mari.

Zara a fost centrul atenției la lansarea unei noi colecții de haine, dar nu în sensul bun. Lanțul spaniol de magazine a scos pe piață un model de pijama pentru copii, în dungi orizontale, cu o stea galbenă în partea stângă. Modelul a fost inspirat din filmele western, dar acesta semăna izbitor de tare cu uniformele purtate de evrei în timpul Holocaustului. Zara și-a cerut scuze public, greșeala a fost recunoscută, iar compania a retras pijamaua din toate țările unde aceasta era disponibilă în magazine.

Dacă pijamaua de la Zara a fost greșită doar din punct de vedere al designului și nu afecta sănătatea copiilor, nu același lucru se poate spune și despre un detergent lansat de Tide. Compania a lansat pe piață pernuțe colorate de detergenți care au fost prezente în presă din cauza faptului că 17.000 de copii cu vârsta de până în șase ani au ajuns la spital după ce micuții au confundat pernuțele cu bomboane.

Apple a anunțat anul trecut că odată ce utilizatorii își activează iTunes pe terminalele lor se va descărca automat, drept cadou, albumul “Song of Innocence” semnat de U2. Nu a fost o problemă pentru cei care sunt fani U2, dar pentru ceilalți utilizatori care nu ascultă muzica artiștilor, dar care au rămas instant fără memorie pe telefon, lucrurile nu au fost tocmai plăcute. Solistul U2 și-a cerut scuze în public pentru inițiativă.

Nici Chevrolet nu s-a gândit foarte mult la confortul propriilor clienți atunci când s-a lansat o opțiune prin care un sistem special din mașină filmează șoferii atunci când vehiculul este împrumutat. Ceea ce nu a luat în considerare compania este dreptul de intimitate pentru șoferi, așadar General Motors, compania care deține Chevrolet, a interzis utilizarea noii funcții. Nu înainte ca aceasta să fie comunicată drept cea mai nouă inovație a companiei.

De departe însă cea mai mare greșeală ce a rămas în istorie și s-a întâmplat anul trecut este legată de Apple. Mai multe conturi de iCloud au fost sparte de hackeri, iar poze intime ale vedetelor care utilizau un iPhone, precum Jennifer Lawrence sau Kate Upton, au fost făcute publice. Reacția utilizatorilor cu privire la securitatea problematică a fost una ce a pătat reputația Apple pentru totdeauna.

Indiferent de greșelile realizate de marile companii din domenii diferite, ceea ce își doresc clienții și fanii sunt momentele de sinceritate și implicarea conducerii în rezolvarea acestor probleme. Așadar, pașii greșiți se pot neutraliza ori deveni chiar momente benefice în anumite cazuri, mai ales dacă managementul crede în faptul că orice fel de publicitate, chiar și cea negativă, este benefică.