Finante

Modalități simple pentru dezvoltarea afacerilor

01.03.2014

Cum îți crești afacerea în 2014, fără a investi mai mult decât anul trecut? Efectele crizei economice încă se fac resimțite la multe dintre companiile din România și nu numai, dar 2014 este anul în care toți oamenii de afaceri pariază pe creșteri, măcar modice, ale cifrei de afaceri. Bugetul investițiilor este însă semnificativ mai redus față de nivelul de acum câțiva ani, înainte de recesiune, așadar modalitățile prin care afacerea crește, dar care nu presupun investiții sunt în atenția companiilor.

Odată pusă la punct o strategie pe termen lung, următorul pas este măsurarea rezultatelor tuturor operațiunilor. Fie că este vorba despre publicitate realizată în modalitate de barter, fie că vorbim despre investiții mai vechi cu bugete rămase de acum câțiva ani, dacă acestea nu au rezultate care măcar să se apropie de cele propuse renunțați la ele. Motivul este simplu: chiar dacă acțiunile nu presupun cheltuieli efective, faptul că anumiți angajați din companie se ocupă de managementul lor înseamnă timp irosit din partea acestora, deci timp valoros pentru alte activități mai profitabile.

Măsurarea rezultatelor este valabilă și în ceea ca privește un anumit produs al companiei. Câteva produse sau servicii susțin dezvoltarea altora? Cea mai simplă soluție este, desigur, promovarea produselor și serviciilor de succes. E drept, cele recent lansate nu vor avea, cel puțin pentru moment, același buget pentru promovare comparativ cu cele vechi, dar e clar că cele care s-au demonstrat deja a fi de succes vor aduce profit pe termen scurt și mediu, profit care va fi baza pentru alte investiții, nu?

Nu vă feriți să reinvestiți profitul, pentru că acest lucru va duce într-un final la un profit mai ridicat. Găsiți sectoarele care sunt de succes și investiți în acestea pentru o acțiune sigură și cu riscuri minime. Dacă clienții sunt deja interesați de o anumită linie de producție și au demonstrat deja că doresc achiziționarea de produse asemănătoare, următorul pas firesc este dezvoltarea acestui segment. Faptul că există deja consumatori fideli unui anumit serviciu ori produs se traduce printr-o oportunitate ce nu trebuie ratată. Nu doar că toți clienții vor avea o gamă mai largă pentru alegeri, dar produsele vor fi mult mai atrăgătoare și vor demonstra încredere.

Găsirea unei metode prin care clienții primesc produse complementare celor cumpărate deja se transformă în timp în obicei de consum. De exemplu, dacă sunteți producător de alimente cel mai probabil clienții fideli ar achiziționa produsul alături de o băutură sau de un instrument de bucătărie. În cazul în care sunteți importator de materiale de construcții o idee ar fi să oferiți în pachet și instrumentele necesare clienților. Un astfel de pachet oferit cu o reducere este util consumatorilor și permite companiei o idee mai clară despre ceea ce dorește piața și, deci, planuri mai precise pe termen mediu.

O acoperire mai mare teritorială este extrem de costisitoare. Nu același lucru îl puteți spune însă dacă vă îndreptați către publicitatea și prezența online. Un website mereu actualizat, cu informații utile și date complete de contact, prezentarea de produse și servicii înseamnă, la urma urmei, o acoperire mai mare. Dacă la acest lucru se adaugă și posibilitatea de comenzi online sau chiar un magazin online dedicat, suma de bani investită va fi mult mai redusă decât extinderea teritorială, dar veți acoperi toată țara. Pentru a face cunoscută prezența din online puteți începe cu oferirea unui discount celor care achiziționează produse prin intermediul site-ului, lucrurile vor crește organic în timp și rezultatele se vor vedea chiar pe termen scurt.

Serviciile Cloud, aplicațiile, în general toate noutățile tehnologice vin în ajutorul angajaților, dar și companiilor. Acum câțiva ani nimeni nu se putea gândi că documentele unei companii pot fi accesate, cu ajutorul unei conexiuni la internet, de oriunde din lume, iar acum acest lucru este posibil cu ajutorul serviciilor de tip Cloud Computing. Stați la curent cu tehnologia care vă poate simplifica munca și efortul depus, întrucât toate acestea vor conduce invariabil la mai mult timp liber pe care-l puteți dedica altor activități la fel de importante.

Prezența la evenimente și târguri de profil poate aduce noi clienți și, nu în ultimul rând, noi parteneri de afaceri interesați în creștere organică a business-ului. Întocmiți un calendar cu cele mai importante întâlniri de acest fel și veniți cu noutăți la fiecare dintre acestea, clienți care sunt deja fideli vor rămâne alături de produsele companiei pe termen lung, iar cei care nu cunosc deja produsele le pot testa și se pot convinge chiar pe moment de calitatea lor. În plus, întâlnirile cu cei care fac parte din concurență se pot dovedi a fi cele mai utile pentru a vedea în ce direcție funcționează piața și care sunt exact atuurile concurenței.

Ultima idee, dar cu siguranță nu cea din urmă, este legată de activitatea angajaților. Sunt multe companii de dimensiuni mari care angajează oameni pe poziții cheie, dar care au uneori task-uri ce pot fi finalizate de un junior. Sunt lucruri mărunte, care din lipsă de personal, sunt realizate de oameni angajați supracalificați. La o primă vedere totul pare ok, numai că salariul oamenilor cheie este cu mult mai ridicat decât cel al unui proaspăt absolvent de studii de exemplu. Angajarea unui junior care să dea o mână de ajutor costă mult mai puțin decât plata timpului pe care un manager îl dedică task-urilor minore. Astfel, oamenii cu vechime își vor putea dezvolta sectorul în care își desfășoară activitatea, iar cineva va fi mereu atent ca lucrurile mici, dar fără de care activitatea companiei are de suferit, vor fi finalizate la timp și la calitatea dorită. Nu în ultimul rând, sesiunile de training ale salariaților nu ar mai trebui să lipsească din nicio companie, întrucât vor aduce valoare mai ridicată calității muncii lor, ceea ce se traduce prin creșterea direct proporțională a firmei.

La final, nu uitați: rezultatele medii sunt pentru manageri medii, nu pentru cei excepționali!