Telecomunicatii

Noile tendințe în procesul de recrutare al angajaților

01.05.2014

Odată cu dezvoltarea mediului online, selecția de noi salariați este mult mai transparentă. Vremurile în care anunțurile cu posturi vacante erau doar la sediile agențiilor de muncă regionale și, în cel mai bun caz, publicate în ziarele specializate cu astfel de informări au apus. Cu un simplu click și câteva detalii despre compania pe care o reprezinți, poți posta informații despre poziția disponibilă și care sunt responsabilitățile viitorului coleg. Site-urile de job-uri au ajuns până la momentul în care, în încerarea de a veni cât mai mult în ajutorul celor din departamentul de resurse umane, solicită detalii precise, după care să filtreze CV-urile celor care au aplicat la un loc de muncă.

Tehnologia și dezvoltarea rapidă a Internetului au transformat nu doar anunțurile privitoare la locurile de muncă, ci și întregul proces de recrutare.

Transparența informațiilor

Poate primul lucru care s-a modificat în sectorul resurselor umane este transparența informațiilor, atât pentru companii, cât și pentru posibilii viitori angajați.

Pe de o parte, orice specialist care lucrează în resurse umane poate găsi, cu o simplă căutare pe Google, informații interesante și utile despre candidați, detalii care nu sunt trecute în CV, precum și fotografii cu aceștia, postate pe rețelele de socializare. Tocmai de aceea este indicat ca cei în căutare de un loc de muncă să fie precauți atunci când postează ceva pe Internet și să-și roage prietenii să facă același lucru dacă este vorba despre fotografii neadecvate în care apar și ei sau posturi cu înțeles ambiguu ce-i privesc direct.

De cealaltă parte însă, lucrurile de mai sus sunt valabile și pentru companii. Există nenumărate site-uri, din România sau internaționale, unde angajații sau foștii salariați pot povesti, sub anonimat, detalii cu privire la activitatea desfășurată în interiorul societății. Cu alte cuvinte, o experiență care nu este lăudată de un fost sau actual angajat poate să “coste” reputația companiei în fața unor candidați potriviți pentru un post nou. În plus, pe portalurile specializate, se pot verifica de la structura unei companii, la gradul de fericire al salariaților sau seriozitatea managerilor ori chiar nivelul salarial.

Concluzia este pe atât de simplă, pe atât de complicat de respectat uneori: tehnologia face ca informațiile să fie la un click distanță, iar o minciună despre detaliile nu tocmai adevărate poate fi scoasă la iveală în doar câteva secunde.

Rețelele de socializare 

Apariția rețelelor de socializare a modificat modalitatea în care oamenii folosesc Internetul și, odată cu acest lucru, și felul în care interacționăm. Nu puține sunt cazurile în care cineva implicat într-o acțiune deosebită a primit un job care se potrivește intereselor lui, direct de la o companie. Mai mult decât atât, există rețele de socializare specializate pentru interacțiuni și comunicarea directă cu mediul de afaceri. Unul dintre cele mai bune exemple este LinkedIn, rețea de socializare dezvoltată ca instrument pentru dezvoltarea rețelei profesionale, prin care puteți găsiți contacte din interior la nivelul candidaților recomandați pentru job. Aici, foștii sau actualii angajatori oferă recomandări utilizatorilor, recomandări care pot fi extrem de utile pentru un eventual nou pas în carieră. Situația este valabilă și pentru companii, întrucât și părerile salariaților pot fi postate în grupuri de interese, private sau nu.

Diplome: pro sau contra

Acum câțiva ani, finalizarea unei facultăți și/sau terminarea cu brio a unui curs de specializare atârnau greu la un CV, iar studiile ofereau o mai mare siguranță în găsirea unui loc de muncă potrivit. Lucrurile s-au schimbat însă radical, iar diplomele nu mai sunt nici de departe relevante.

Desigur, este important ca un candidat să poată demonstra că este destul de serios și ambițios încât să termine cursurile unei universități de profil, cu o specializare pe care o consideră interesantă pentru viitorul lui. Cu toate acestea, între un candidat care are o diplomă cu notă ridicată și un altul care a adunat deja câțiva ani de experiență în domeniu întotdeauna cel care va primi postul va fi cel din urmă. Motivele sunt lesne de înțeles, teoria va conta mereu, dar nu la fel de mult precum a stăpâni abilitățile practice. Tocmai de aceea, din ce în ce mai mulți studenți aleg să renunțe la timpul liber și să-și dedice anii studenției internship-urilor specializate sau chiar unui job cu jumătate de normă, pentru a căpăta experiența care atârnă greu într-un interviu de angajare.

CV-uri standard vs. interviuri creative

Multe companii, mai ales cele locale sau cele aflate la început de drum, decid să nu le mai solicite aplicanților CV-urile standard, ci să le ceară informații personalizate despre experiența lor și cum își doresc să se dezvolte din punct de vedere profesional pe viitor.

Interviurile de angajare se schimbă și multe dintre acestea încep cu o conversație online, tocmai pentru a evita pierderea timpului, atât de valoros în zilele noastre, printr-o întâlnire cu rezultate ce lasă de dorit.

Ideea unui CV standard, care poate fi trimis unui număr mai mare de companii, devine așadar nulă. O modalitate cât mai creativă și personalizată prin care oamenii se prezintă este întotdeauna apreciată de companii. Desigur, foarte important este să se ia în calcul domeniul de activitate al companiei și dacă o astfel de abordare mai “prietenoasă” este una potrivită sau nu.

”CV-ul” companiei

Nu doar candidații au un CV. Site-ul de prezentare, prezența susținută în mediul online prin rețelele de socializare, publicarea de fotografii din sediul companiei, informații despre activitățile din interiorul societății și despre activitatea desfășurată fac parte din “CV-ul unei companii”. Poate pare exagerat, dar niciun candidat serios nu va decide să semneze un contract pe o perioadă lungă de timp cu o companie care nu demonstrează seriozitate în acest sens. Trăim într-o perioadă în care nivelul de informație online este extrem de ridicat și un site de prezentare al companiei este o adevărată necesitate.

O companie serioasă pune la dispoziția oricui informații despre organizație, istoricul ei, valorile după care se ghidează și în care crede și acțiunile pe care le desfășoară. Astfel, persoanele care aplică la un anumit job află rapid informații concrete despre societatea în cauză. De cealaltă parte, și specialiștii în resurse umane pot avea încrederea că dacă persoana de la interviu a vizualizat site-ul oficial, aceasta crede (sau măcar acceptă) viziunea organizației și dorește să crească alături de societate. Se elimină, cel puțin la nivel teoretic, posibilitatea ca oamenii să aplice la un anumit job doar pentru că aveau nevoie de un loc de muncă și au descoperit unul vacant.