FMCG

Potpuriu, prima companie de distribuție din județul Bacău

01.05.2017

În ciuda problemelor cu care se confruntă distribuitorii, compania a reușit să mențină trendul ascendent. Bazele companiei Potpuriu au fost puse în anul 1994, din inițiativa a doi prieteni, Luigi Hîrjanu și Viorel Vrănceanu, activitatea inițială fiind de distribuire a produselor de papetărie. Ulterior, fondatorii au schimbat domeniul de activitate, Potpuriu devenind astfel prima companie de distribuție – și nu en-gross – de băuturi din județul Bacău.

„Am început cu împrumut bancar, mașini închiriate și ajutorul ocazional al prietenilor. Într-o săptămână unul din asociați era agent de vânzări, șofer livrator, manipulant iar celălalt era gestionar, contabil, manipulant, după care schimbam posturile între noi. Acest lucru ne-a ajutat să înțelegem importanța fiecărui post necesar în această activitate. Mai târziu am început să angajăm personal proporțional cu dezvoltarea ariei de distribuție. Fiecare an a reprezentat câte un moment important din istoria companiei pentru că am făcut câte un pas înainte, dar ca repere rămân anii în care am devenit parteneri ai unor producători cu reprezentativitate națională”, declară Luigi Hîrjanu, administratorul Potpuriu.

Elemente esențiale în desfășurarea activității

În prezent, categoriile de produse distribuite de Potpuriu sunt țigări, bere, băuturi alcoolice, vinuri, băuturi răcoritoare, apă minerală, produse alimentare preambalate, de la producători de renume. Astfel, țigările produse de JT Internațional sunt distribuite de companie în județele Bacău și Neamț, toate celelalte categorii fiind distribuite doar pe teritoriul județului Bacău.

Potpuriu distribuie produsele din portofoliul său prin intermediul a două divizii: divizia van-sell pentru țigări și divizia pre-sell pentru băuturi. Totodată, compania deține și o rețea de depozite, dintre care unul este proprietatea firmei, depozit situat în Onești.

„Avem depozite în Onești, Bacău și Piatra Neamț. Depozitul propriu este în Onești și are o suprafață de depozitare de 1.000mp și 240 mp birouri”, completează Luigi Hîrjanu.

Potpuriu beneficiază de o rețea de depozite, dintre care unul propriu, precum și de o echipă de angajați foarte bine instruiți

În plus, echipa Potpuriu, formată din 49 de angajați, beneficiază de instruire, aceștia participând anual la training-uri împreună cu producătorii. De asemenea, angajații beneficiază și de instruire la nivel de companie prin intermediul directorilor de vânzări sau al firmelor specializate pe domenii de lucru specifice activității firmei.

Probleme specifice distribuitorilor

Distribuitorii regionali din țara noastră se confruntă cu o serie de probleme care țin, în principal, de legiferarea domeniului.

Astfel, una dintre cele mai importante probleme este competiția acerbă cu marile lanțuri de hipermarketuri, cu atât mai mult cu cât acestea beneficiază de o legislație favorabilă, legislație ce a dus la o creștere foarte mare a retailului modern în dauna celui tradițional, cu toate consecințele negative asupra economiei naționale.

De asemenea, o problemă este reprezentată de asimilarea distribuției actului de comerț, când, în realitate, 80% din activitatea distribuitorilor este de prestări servicii. Din cauza acestui aspect, companiile din acest domeniu nu pot accesa fonduri europene, fiind astfel mai puțin competitive.

„Soluția ar fi aderarea în număr cât mai mare a distribuitorilor la Asociația Distribuitorilor din România ACDBR, astfel încât aceasta să devină un partener de discuții puternic și credibil cu toate instituțiile statului, pentru a putea iniția și promova legi care să susțină activitatea de distribuție din România. Această asociație face deja pași în acest sens”, susține administratorul companiei.

Distribuitorii regionali se confruntă cu mai multe probleme generale, Potpuriu confruntându-se și cu o serie de probleme specifice, precum contrabanda cu țigări sau dezvoltarea regională dezechilibrată

Ținând cont de categoriile de produse distribuite, Potpuriu se confruntă și cu probleme specifice, o astfel de problemă fiind contrabanda foarte mare cu țigări, care, în regiunea de nord-est a țării, a ajuns, conform ultimelor rapoarte, la 47,9%. Însă afectate sunt toate județele din Moldova, ceea ce determină pierderi uriașe atât pentru bugetul de stat, producători, cât și pentru distribuitori.

O altă problemă specifică este dezvoltarea regională dezechilibrată, deoarece nu a existat niciodată un plan unitar care să ducă la dezvoltarea regiunilor sărace din România, alocarea resurselor făcându-se pe baza unor interese politice, după cum susține administratorul companiei.

„Soluțiile pentru contrabandă ar fi implicarea reală și nedisimulată a instituțiilor statului cu abilități în acest domeniu pentru reducerea semnificativă a fenomenului.  Mai ales că au o susținere materială și logistică consistentă din partea producătorilor de țigări. Pentru dezvoltarea regională dezechilibrată, din punct de vedere al autorităților, nu cred că există speranțe în următorii ani, ținând cont de istoric. Speranța poate să apară din forțarea de către lipsa forței de muncă din vestul țării a capitalului străin și autohton spre estul țării, unde încă mai există forță de muncă insuficient folosită, și asta în lipsa unei infrastructuri rutiere performante”, adaugă administratorul Potpuriu.

Avantaje competitive   

Cu toate piedicile pe care le întâmpină în desfășurarea activității, Potpuriu a reușit să se evidențieze pe piață datorită serviciilor furnizate clienților, care beneficiază constant de îmbunătățiri, datorită stabilității echipei de angajați, precum și datorită respectului acordat atât angajaților, cât și colaboratorilor, fie că sunt furnizori sau clienți.

Avantajele competitive ale companiei sunt serviciile îmbunătățite continuu, stabilitatea echipei, respectul față de colaboratori și aplicarea celor mai noi tehnologii informatice

De asemenea, un alt avantaj al companiei este utilizarea celor mai moderne tehnologii informatice în vânzări – softuri ERP, SFA, BI – echipamente electronice – palm, tablete, imprimante mobile – toate acestea crescând productivitatea agenților și controlul asupra pieței.

Pe lângă investițiile în tehnologia modernă, Potpuriu a făcut investiții și în flota auto, compania înnoind parcul auto atât cu camioane, cât și cu mașini pentru agenți. Pentru 2017, programul de investiții vizează în continuare aceleași domenii – parcul auto și programele informatice.

Datorită investițiilor efectuate în eficientizarea și îmbunătățirea serviciilor oferite, rezultatele financiare înregistrate de companie au evoluat cu 13% în 2016 față de anul precedent. În plus, conducerea Potpuriu estimează că va menține și în 2017 trendul ascendent, preconizând o creștere de 7% a cifrei de afaceri pentru anul în curs.