Constructii

Șantierul Naval Orșova investește permanent în tehnologie

01.12.2016

Compania construiește nave destinate exclusiv exportului, respectând toate normele de calitate. Înființat în anul 1890 ca un mic atelier destinat reparării navelor cu ajutorul cărora se construia canalul navigabil de la Porțile de Fier -SIP Iugoslavia, Șantierul Naval Orșova s-a dezvoltat constant ulterior.

O evoluție spectaculoasă a cunoscut-o după anul 1991, când s-a schimbat forma de organizare. Atunci a luat naștere S.C. Șantierul Naval Orșova S.A., societate privată pe acțiuni, cu capital integral românesc, ai cărei acționari sunt SIF Transilvania, SIF Muntenia, SIF 5 Oltenia, precum și alți acționari în proporție de 26,79%.

„Segmentul de piață căruia se adresează societatea noastră este segmentul navelor fluviale și costiere, piață care în ultimii ani a cunoscut un recul, perioadă în care șantierul s-a menținut pe piața europeană datorită bunei reputații câștigate de-a lungul anilor și calității navelor executate. Considerăm că piața își va reveni în următorii ani, odată cu trecerea perioadei de criză”, declară Mircea Sperdea, directorul general al Șantierului Naval Orșova.

Principala activitate – construcția de nave

Societatea se axează pe două mari sectoare de activități : construcția de nave – tancuri chimice, tancuri chimice cu tancurile de marfă integrate din inox duplex , portcontainere, salande, pontoane, barje tip EUROPA 2 B, barje autopropulsate, barje 1500 BIPT, barje mixte, barje RO-RO, gas tancuri, nave de transport autoturisme și persoane – și reparații nave. Pe lângă acestea, compania prestează și o activitate secundară, aceea de construcții metalice și amenajări portuare.

Dintre acestea, construcția de nave reprezintă cea mai mare pondere în volumul de activitate, de 98%, precum și principala sursă de venituri a Șantierului Naval Orșova, deoarece navele construite sunt destinate în totalitate exportului pe piața vest-europeană.

Construcția de nave reprezintă 98% din volumul de activitate al Șantierului Naval Orșova, toate acestea fiind destinate exportului

Această activitate se materializează prin execuții de corpuri de nave fluviale pentru mărfuri generale, portcontainere, nave tanc și transportoare de gaz, nave tehnice care primesc o prearmare privind instalațiile de corp, balast, încălzire și încărcare – descărcare.

„Diversitatea și calitatea produselor noastre sunt la baza unei colaborări continue și intense cu parteneri din Germania, Olanda, Austria și Belgia”, completează Mircea Sperdea.

De efectuarea acestor activități se ocupă o echipă formată din 400 de angajați, cu diverse meserii – sudori, constructori navali, tubulatori navali, lăcătuși mecanici – care beneficiază de cursuri de calificare pentru perfecționarea cu noile tehnologii.

Avantajele competitive

„Toate procesele care vizează regulile de construcție navală sunt supravegheate de inspectori ai societăților de clasificare: Registrul Naval Român, Germanischer Lloyd, Lloyd Register, Bureau Veritas, societatea noastră fiind certificată de mai bine de 15 ani ISO 9001. De asemenea, compania noastră, de-a lungul timpului, a câștigat o serie de premii în Europa: CROWN OF QUALITY, in London, Great Britain pentru Customer Satisfaction, Leadership, Innovations and Efficiency; Arch of Europe pentru calitate”, susține directorul general al Șantierului Naval Orșova.

Toate aceste calificări, împreună cu poziția geografică pe care o are șantierul, reprezintă avantaje prin care acesta se diferențiază de competitorii săi. În plus, șantierul beneficiază, de asemenea, de un bun renume pe piața construcțiilor fluviale din Europa de Vest, renume obținut datorită calității navelor executate și livrate.

Șantierul Naval Orșova are un bun renume pe piața construcțiilor fluviale, ocupând un loc fruntaș în clasamentul constructorilor navali din Europa

De asemenea, flexibilitatea managementului și seriozitatea cu care sunt tratate solicitările clienților, precum și investițiile continue în tehnologie au adus un plus de competitivitate și au participat la menținerea Șantierului Naval Orșova pe un loc fruntaș în clasamentul constructorilor navali din Europa.

De la demararea construcțiilor de nave pentru export, din 1992, compania a livrat peste 300 de nave care, grație investițiilor în tehnologie, au beneficiat de un spor de calitate de la navă la navă.

Principala preocupare – investițiile

Șantierul Naval Orșova și-a modernizat continuu tehnologia de lucru, făcând investiții importante pentru achiziționarea de aparatură de sudare, tăiere, debitare, ridicare, de circa 1-2 milioane de euro anual, ceea ce a dus la modernizarea fluxului tehnologic și automatizarea unor procedee.

Însă cele mai recente investiții au fost făcute în integrarea unui sistem de tip ERP, la nivelul întregii companii, precum și în înlocuirea rețelei de calculatoare și trecerea de la tehnologia de 100 Mbps la 1 Gb. În plus, șantierul beneficiază de un atelier de proiectare CAD foarte puternic, operațiunile de acest tip nefiind externalizate.

Șantierul a investit permanent pentru modernizarea fluxului tehnologic, planificând pentru viitor noi investiții pentru creșterea gradului de automatizare a proceselor.

Alte investiții au vizat tehnica de sudură, achiziționând în acest sens mai multe aparate de sudură multiproces, cu care se pot efectua atât sudură, cât și craituirea sudurii.

„La sucursala din Agigea, în decursul acestui an, s-a investit în remotorizarea mai multor nave, aflate în proprietate, pentru scăderea costurilor cu combustibilul și încadrarea în normele actuale de poluare”, adaugă directorul general al companiei.

Ca planuri de viitor, conducerea Șantierului Naval Orșova dorește să continue investițiile în achiziționarea de tehnică de sudură și echipament care să crească gradul de automatizare a proceselor de fabricație și, implicit, productivitatea, ajutând astfel la mărirea cifrei de afaceri a societății, precum și la modernizarea flotei tehnice pe care o deține la sucursala Agigea.

„Așa cum se poate observa din cifra de afaceri la 31.12.2015, de peste 37 de milioane de lei, șantierul cunoaște o dezvoltare durabilă, de-a lungul timpului. Bineînțeles, ca urmare a investițiilor făcute, se dorește ca și în acest an cifra de afaceri să crească, implicit și rentabilitatea a companiei”, menționează Mirecea Sperdea, director general Șantierul Naval Orșova.

Aceste estimări se bazează pe faptul că, numai în acest an, compania a livrat 12 corpuri de navă și primele nave complet echipate din portofoliul Șantierului Naval Orșova. Din această nouă categorie fac parte un bac de trecere a autoturismelor și persoanelor complet echipat, precum și două pontoane maritime cu „clasă de gheață” – de asemenea complet echipate – care pot circula și după Cercul Polar.